Carport czyli samochodowa wiata fotowoltaiczna 2 w 1

Carport czyli samochodowa wiata fotowoltaiczna 2 w 1

Przydomowe instalacje fotowoltaiczne robią się w naszym kraju coraz popularniejsze. Jeszcze niedawno posiadanie własnych systemów solarnych (częściej solarów do ogrzewania wody niż modułów fotowoltaicznych) było rozpatrywane bardziej w kategoriach „zielonej” fanaberii niż sposoby na oszczędzanie. W ostatniej dekadzie diametralnie się to zmieniło, a w ostatnich latach zaobserwować można eksplozję popularności instalacji prosumenckich.

Jeszcze w połowie 2020 roku liczba przydomowych elektrowni słonecznych wynosiła około 260 tysięcy, tylko po to, aby w 2021 roku osiągnąć niemalże pół miliona przydomowych mikroinstalacji. Wraz z wzrostem zainteresowaniem instalacjami fotowoltaicznymi, oczy prosumentów zwracają się w kierunku coraz to innych powierzchni. Już nie tylko dachy domów jednorodzinnych ‘zarastają’ panelami PV. Coraz bardziej popularne robią się również wiaty fotowoltaiczne, a należy spodziewać się, że kolejne dofinansowania, takie jak np. udzielane w ramach programu Mój Prąd, będą tylko bardziej popularyzować tego rozwiązania.

Czym jest wiata fotowoltaiczna?

Tak zwane solarne carporty służą jako zadaszenia budowane w celu przykrycia miejsc parkingowych dla samochodów. Są podobne do tradycyjnych systemów słonecznych montowanych na ziemi, z kilkoma zaledwie różnicami. Po pierwsze, fotowoltaiczne wiaty samochodowe są na tyle duże i wysoko zamontowane, że umożliwiają parkowanie pojazdów pod spodem. Po drugie, i być może najważniejsze dla entuzjastów energii słonecznej, na przedmieściach lub posiadających niewielkie działki, wiaty solarne nie wymagają dodatkowego terenu. Oferują bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni niż typowe fotowoltaiczne instalacje naziemne.

Zalety samochodowej wiaty fotowoltaicznej

Inne, mniej oczywiste, korzyści dla wiat słonecznych pokrywają się bardziej z zaletami tradycyjnych wiat typu carport, w tym:

  • Obniżenie kosztów i czasu usuwania śniegu z wiaty fotowoltaicznej – w zależności od projektu i orientacji zadaszenia.
  • Bezpieczniejszy parking, który zapewnia samochodom lepsze warunki pogodowe.
  • Jest to doskonała okazja do wyłapywania wody deszczowej, celem jej zagospodarowana np. do podlewania terenów zielonych.
  • W miesiącach letnich zacienione miejsce parkowania auta pozwala na redukcję wydatków na klimatyzację pojazdu.

Carport – rozwiązanie dla domu czy centrów handlowych?

Obecnie w USA wiaty słoneczne są znacznie bardziej popularne w sektorze komercyjnym niż na rynkach mieszkaniowych, jednakże powoli się to zmienia. Łatwo jest zrozumieć skąd bierze się taka dysproporcja. Centra handlowe posiadają ogromne parkingi, które stanowią idealne miejsce na carport, co upraszcza wprowadzanie nowej technologii. Sama tylko firma Whole Foods zainstalowała już w 2015 roku ponad 325 kWp instalacji PV w jednej ze swoich największych lokalizacji na Brooklynie w Nowym Jorku.

Analitycy z 360 Research szacują, że rynek wiat solarnych na całym świecie wart jest obecnie 790 milionów dolarów. W ciągu pięciu lat wartość ta ma wzrosnąć do ponad 800 milionów. Z kolei odwrotny trend obserwuje się w zakresie cen wiat fotowoltaicznych – tego rodzaju instalacje robią się na całym świecie tańsze.

Wiaty fotowoltaiczne coraz tańsze i popularniejsze

W 2010 roku średni koszt instalacji PV w postaci carportu wynosił około 7 dolarów za wat. Obecnie ceny te kształtują się, średnio, na poziomi około 3,72 USD/W. Oznacza to spadek ceny o połowę w ciągu 10 lat. Spadek kosztów przypisuje się głównie udoskonaleniu materiałów i zmniejszonym kosztom pracy. Innym kluczowym elementem spadających kosztów jest fakt, że technologia słoneczna jest stale ulepszana i przez cały czas udostępniane są lepsze, tańsze materiały.

Kolejnymi elementami słonecznej wiaty, które są cały czas udoskonalane, są jej elementy konstrukcyjne i zabezpieczające. Pierwotnie były one wykonywane z aluminium, ale firmy budujące carporty wprowadzają takie materiały, jak np. walcowana, lekka stal, która oferuje lżejszą i mocniejszą konstrukcję w podobnej cenie i wielkości.
Wiaty słoneczne budowane są od podstaw; nie mocuje się paneli słonecznych do istniejącej konstrukcji wiaty samochodowej. Wynika to głównie z wymagań odnośnie ekspozycji przestrzeni dachowej, jak i wytrzymałości dachu na obciążenie.

Technologia wyszła od paneli ze stalową ramą, ale w ostatnich latach firmy poczyniły ogromne postępy w udoskonalaniu materiałów konstrukcyjnych, które są teraz lekkie i umożliwiają szeroką gamę kształtów caportów solarnych. Coraz popularniejsze stają się również gotowe zestawy modułowe, które oferują zainteresowanym majsterkowiczem ciekawy i wartościowy projekt fotowoltaiczny (aczkolwiek, jeśli chcemy podłączyć taki system pod instalację energetyczna, to i tak potrzebna będzie nam pomoc specjalisty z odpowiednimi uprawnieniami elektrycznymi).

Jak dobrać wiatę fotowoltaiczną?

Firmy instalujące wiatę fotowoltaiczną na ogół biorą na siebie cały ciężar doboru solarnej wiaty. Od inwestora zależna jest jedynie jej wielkość i umiejscowienie na działce. Czynniki te są ze sobą połączone, gdyż nie w każdym miejscu zainstalować można dowolnej wielkości carport.

Carport na jeden czy dwa samochody?

W pierwszej kolejności zdecydować musimy się jak duża wiata nas interesuje – na jeden samochód? na dwa? Etc. Najczęściej wiata fotowoltaiczna na jeden samochód ma 3 metry szerokości na 4 do 5 metrów długości. W przypadku carportu na dwa samochody szerokość powinna wynosić 5 do 6 metrów.

Następnie zdecydować możemy, gdzie na naszej działce znajdować będzie musiała się taka wiata. Musi ona mieć dostatecznie dużo miejsca na instalację, a także zapewniać dojazd z zewnątrz (np. z drogi dojazdowej do naszej nieruchomości).

Na podstawie parametrów określonych przez inwestora, dobierana jest odpowiednia konstrukcja. Szczególnie istotna jest lokalizacja na działce, która wpływa na orientację dachu względem ruchu słońca po nieboskłonie. To z kolei wymusza odpowiednie nachylenie modułów PV na dachu wiaty, aby zapewnić optymalną ekspozycję ich na światło słoneczne i zmaksymalizować produkcję prądu.

Ostatnim aspektem, o jakim trzeba pamiętać przy carporcie, jest uwzględnienie norm budowlanych, skupiających się głównie na wymogach związanym z naciskiem śniegu zalegającego na dachu na całą konstrukcję. Wiaty garażowe, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 roku i późniejszymi jej nowelizacjami, nie wymagają pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia w odpowiedni urzędzie (starostwo powiatowe lub urząd miasta), wraz z podstawowymi informacjami. Eliminuje to konieczność posiadania drogiego projektu i ogólnie redukuje koszty inwestycji.

Wiata fotowoltaiczna alternatywą dla instalacji na dachu

Wiata słoneczna może wydawać się idealną opcją dla właścicieli domów, którzy z jakiegokolwiek powodu nie kwalifikują się do tradycyjnych instalacji montowanych na ziemi lub na dachu. Wiata słoneczna często może być lepszą opcją ze względu na kilka czynników:

  • Problemy z kątem dachu, orientacją i rozmiarem nie mają znaczenia w przypadku wiaty fotowoltaicznej, pod warunkiem, że nie jest ona zacieniona.
  • Ponieważ panele fotowoltaiczne służą jako dach tej konstrukcji, a system wsporczy można ustawić w razie potrzeby w dowolnej konstrukcji, bez problemu można dopasować optymalny rozmiar i kąt nachylenia modułów PV do słońca.
  • Właściciele domów często napotykają problemy z instalacją wystarczająco dużego systemu słonecznego na dachu, ponieważ mogą nie mieć odpowiedniej przestrzeni dachu do dyspozycji. Podobnie instalacje naziemne – mogą one oferować więcej miejsca do instalacji systemu PV, ale ostatecznie napotykają ten sam problem. Wiaty fotowoltaiczne zapewniają potrzebne, dodatkowe miejsce do montażu systemu PV, jednocześnie nie zabierając cennej powierzchni działki.

INNE PORADY

Może Cię zainteresować

Mikroinwertery Hoymiles

Zalety mikroinwerterów Każdy panel fotowoltaiczny produkuje prąd stały. Za zmianę na prąd zmienny który jest...