Ładowanie samochodu elektrycznego – sprawdzamy ile kosztuje jazda elektrykiem
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Ponieważ rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi postanowiliśmy sprawdzić jak może wyglądać codzienne użytkowanie takiego auta. Pytanie które jest kluczowe w przypadku większości samochodów czyli „ile pali” jest równie ważne w przypadku elektryków i hybryd plug in.
W naszym zestawieniu postanowiliśmy również porównać ile może kosztować jazda elektrykiem przy założeniu, że płacimy za prąd z gniazdka 62 grosze za 1 kWh. W porównaniu dwóch popularnych w Polsce samochodów elektrycznych i jednej hybrydy uwzględniliśmy również czas jaki jest potrzebny do pełnego naładowania akumulatorów w samochodzie. W zestawieniu uwzględniliśmy dane dostępne na stronach internetowych producentów oraz wyniki niezależnych testów dziennikarzy motoryzacyjnych.
Volkswagen ID.3
Pojemność baterii całkowita – 62 kWh
Pojemność użyteczna baterii – 58 kWh
Zasięg w mieście minimalny (np. zimą) – 340 km
Zużycie energii – 17 kW/100 km
Koszt przejechania 100 km – 10.50 zł
Zasięg w mieście maksymalny (np. latem) – 520 km
Zużycie energii – 11 kW/100 km
Koszt przejechania 100 km – 7.50 zł
Czas ładowania ładowarką o mocy 3.6 kW –18 h 30 minut
Czas ładowania ładowarką o mocy 7.4 kW – 9 h 15 minut
Czas ładowania ładowarką o mocy 11 kW – 6 h 15 minut
Nissan Leaf
Pojemność baterii całkowita – 40 kWh
Pojemność użyteczna baterii – 36 kWh
Zasięg w mieście minimalny (np. zimą) – 220 km
Zużycie energii – 16.4 kW/100 km
Koszt przejechania 100 km – 10.16 zł
Zasięg w mieście maksymalny (np. latem) – 325 km
Zużycie energii – 11 kW/100 km
Koszt przejechania 100 km – 6.82 zł
Czas ładowania ładowarką o mocy 3.6 kW – 11 h 45 minut
Czas ładowania ładowarką o mocy 6.6 kW – 6 h 30 minut
Skoda Superb IV Plug In Hybrid
Pojemność baterii całkowita – 13 kWh
Pojemność użyteczna baterii – 10.4 kWh
Zasięg w mieście minimalny (np. zimą) – 47 km
Zużycie energii – 22.1 kW/100 km
Koszt przejechania 100 km – 13.7 zł
Zasięg w mieście maksymalny (np. latem) – 62 km
Zużycie energii – 16.8 kW/100 km
Koszt przejechania 100 km – 10.4 zł
Czas ładowania ładowarką o mocy 3.6 kW – 3 h 30 minut
Ładowanie aut elektrycznych za darmo fotowoltaiką
Przy założeniu, że przeciętne zużycie samochodu elektrycznego wynosi 14 kW na 100 km i miesięcznie samochodem pokonuje się 1000 km, to roczne zapotrzebowanie na energię wynosi 1.7 MW.
Aby za darmo ładować samochód elektryczny, w takim przypadku należałoby zamontować instalację o mocy 2kWp która w pełni zaspokoi zapotrzebowanie na energię do samochodu i uwzględni 20% prowizję zakładu energetycznego za wirtualne magazynowanie energii. Ładowanie auta elektrycznego z fotowoltaiki pozwoli zaoszczędzić dodatkowe kilka tysięcy złotych rocznie, zwłaszcza jeśli większość dystansu dotyczy jazdy po mieście lub na krótkich odcinkach na których samochód spalinowy pracuje na zimnym silniku. Prąd z fotowoltaiki zapewnia też niezależność.
Osoby które mają już samochód elektryczny lub myślą o takim zakupie powinny przy planowaniu instalacji fotowoltaicznej wziąć pod uwagę zapotrzebowanie na prąd samochodu. Zwiększenie instalacji np. z 5 kWp do 7 kWp to stosunkowo niewielki wydatek. Różnica w cenie w zależności od pokrycia i wybranych paneli może wynieść około 8-9 tysięcy złoty, po uwzględnieniu dopłat typu Mój prąd czy ulgi termomodernizacyjnej różnica to około 6 tysięcy złotych. Czyli niewielkie powiększenie fotowoltaiki pozwoli jeździć za darmo samochodem przez kolejne lata.
Stacje ładowania samochodów elektrycznych – cena niezależności
Po przeczytaniu tych kalkulacji, prywatna stacja ładowania samochodów elektrycznych, zasilana fotowoltaiką może stać się marzeniem wielu kierowców. Marzeniem które można łatwo zrealizować. Prywatna stacja ładowania, określana też często jako wallbox daje możliwość stosunkowo szybkiego ładowania samochodów elektrycznych i hybryd plug in. Wallbox można zamontować w garażu prywatnym jak i np. podziemnym garażu wspólnoty mieszkaniowej. Dobrym miejscem jest też wiata fotowoltaiczna z przewidzianym stanowiskiem na samochód. Wtedy miejsce jest wykorzystywane jako miejsce postoju dla samochodu elektrycznego, do produkcji prądu i ładowania baterii. Najbardziej ekologicznie wykorzystane metry kwadratowe.
Same ładowarki nie boją się przeważnie zmiennych warunków atmosferycznych. Warto zapewnić im przewiewne miejsce osłonięte od silnego promieniowania słonecznego. Podczas pracy wallbox może się nieznacznie nagrzewać więc dodatkowe ogrzewanie przez słońce może wpłynąć na wydajność ładowania.
Trójfazowe ładowarki wallbox mają dużą moc, dochodzącą do 22 kW. To oznacza, że nawet dużą baterię Tesli można naładować w ciągu kilku godzin. Warto zwrócić uwagę na maksymalną moc z jaką może być ładowany samochód. Jeżeli wallbox ma 22 kW ale samochód np. Nissan Leaf może być ładowany maksymalnie 6.6 kW to ładowarka automatycznie dostosuje się do parametrów samochodu.
Przenośne ładowarki do samochodów elektrycznych
Niewielkie ładowarki do samochodów elektrycznych zasilane ze zwykłego gniazdka 230 V pozwalają na podładowanie akumulatora w samochodzie elektrycznym w dowolnym momencie. W tym przypadku mamy do czynienia wyłącznie z urządzeniami jednofazowymi których moc wynosi przeważnie 2.3 kW. Mocniejsze ładowarki do samochodów elektrycznych, takie jak firmy Green Cell dysponują mocą do 3.6 kW co nieco przyspiesza proces ładowania. Jak widać w pierwszej części artykułu, mała moc ładowarki oznacza bardzo długi czas ładowania, który może osiągnąć kilkadziesiąt godzin. Dlatego przenośne ładowarki do samochodów elektrycznych zalecane są do hybryd plug in gdzie akumulatory są mniejsze lub jako rozwiązanie awaryjne do samochodu elektrycznego gdy właściciel pojedzie w miejsce gdzie nie ma ogólnodostępnych szybkich ładowarek do elektryków.
Rodzaje złączy w ładowarkach samochodów elektrycznych
W samochodach elektrycznych występują różne typy złączy do ładowania. Sytuacja trochę przypomina czasy, gdy każdy producent telefonów komórkowych chciał mieć własny kształt portu USB. Podobnie jak z telefonami komórkowymi, tak i w przypadku samochodów elektrycznych coraz silniejsze są dążenie do unifikacji.
W tej chwili najpopularniejsze są dwa standardy gniazd:
- Type 2 – czyli od 2013 oficjalny standard Unii Europejskiej. Złącze obsługuje ładowanie samochodów elektrycznych prądem przemiennym i stałym. Ten typ gniazda jest obecnie stosowany we wszystkich samochodach elektrycznych i hybrydach plug in sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Dotyczy to również samochodów azjatyckich i amerykańskich marek.
- Type 1 – standard wtyczki który obowiązuje w Ameryce Północnej. Wtyczki Type 1 dają możliwość ładowania mocą do 19.2 kW, wyłącznie prądem przemiennym, jedno lub dwu fazowym.
Mniej popularne są złącza:
- CHAdeMO – standard gniazd do ładowania samochodów elektrycznych występujący w azjatyckich samochodach. Złącze to pozwala ładować samochód prądem stałym o mocy do 62 kW.
- Tesla – producent samochodów stosuje swój własny standard który nie jest kompatybilny z innymi rozwiązaniami. Złącze ładuje samochody elektryczne prądem stałym o napięciu 480 woltów z maksymalną mocą 120 kW. Dotyczy to jednak tylko samochodów sprzedawanych w USA. Egzemplarze z UE posiadają złącze Type 2.
Podsumowując, warto sprawdzić jaki rodzaj złącza jest obsługiwany przez nasz samochód elektryczny. Jeżeli jest to w miarę nowe auto to najprawdopodobniej potrzebne będzie Type 2. Sytuację rozwiązuje też zakup stacji ładowania z żeńskim gniazdem zamiast przewodu z konkretną końcówką.
Dzięki temu do stacji będzie można podłączyć przewody które mają złącza:
- Type 2 – Type 2
- Type 2 – Type 1
- Type 2 – CHAdeMO